Stojimas Studijos bakalauro diplomas / leitenanto laipsnis

2022 m.

NAAS – iššūkių ir neįprastų sprendimų reikalaujantis projektas

2022 10 27

Generolo Jono Žemaičio Lietuvos karo akademijos ir Mykolo Romerio universiteto inicijuotas projektas NAAS pritraukė pajėgiausias Lietuvos informacinių technologijų ir kibernetinio saugumo kompanijas. Jų kuriama integruota informacinės aplinkos vertinimo, mokymo(si) ir testavimo platforma bus viena pirmųjų Europos Sąjungoje ir dėl plataus panaudojimo saugumo ir gynybos, informacijos analizės struktūrose spektro padės mažinti atskirtį tarp šios srities mokslininkų ir praktikų. Sukurta technologinė bazė leis įgyvendinti mokslinius projektus, kurių rezultatais galės pasinaudoti šalies ir tarptautinės institucijos – Lietuvos kariuomenė, Lietuvos Respublikos Seimas ir Vyriausybė, ES institucijos.
 
Baigiantis Nacionalinės informacinio poveikio atpažinimo ir analizės ekosistemos (NAAS) projekto įgyvendinimo II etapui (prototipo kūrimui) apie NAAS eigą ir iššūkius kalbamės su vienu jo dalyvių –„Elsis Pro“ inovacijų grupės vadovu Arūnu Ungulaičiu.
 
Kaip kilo idėja dalyvauti kuriant Nacionalinę informacinio poveikio atpažinimo ir analizės ekosistemą – NAAS?
 
Mūsų įmonė dirba gynybos, inovacijų, tarp jų – susijusių su dirbtiniu intelektu, mašininiu mokymusi, srityje. Kadangi reikia dirbti su kalbinėmis technologijomis, pritraukėme ir UAB „Tilde“, su kuria jau anksčiau vykdėme įvairius projektus. Šis konkursas pasirodė įdomus, nes galime prisidėti prie saugios aplinkos Lietuvoje užtikrinimo. Kartu matome galimybę pritaikyti savo žinias ir patirtį, sukauptą atliekant tyrimus ir eksperimentus, kurie leistų Lietuvoje sukurti pasaulinio lygio sistemą (platformą).
 
Kokie pagrindiniai iššūkiai iškilo, kuriant šią sistemą?
 
Pagrindinis iššūkis – tai, kad nėra aiškių reikalavimų, kurie paprastai keliami daugumai informacinių technologijų projektų įgyvendintojų. Be to, šis projektas vykdomas kaip ikiprekybinis pirkimas, tad pastebime, kad jo metu tikslinami užsakovo – Lietuvos karo akademijos ir Mykolo Romerio universiteto – reikalavimai. Taip šios aukštosios mokyklos stengiasi pasirinkti geriausią įmanomą sprendimą ir po truputį kreipia dalyvius šia linkme. Todėl stengiamės profesionaliai reaguoti į pastabas, visapusiškai įvertinti pateiktus pasiūlymus, koreguoti savo sprendimus, kad jie kuo labiau atitiktų užsakovų poreikius.
 
Kas Jūsų komandai iki šio etapo sekėsi geriausiai ir kur dar reikėtų pasistūmėti?
 
Labai sunku vertinti. Tai geriausiai galėtų paaiškinti šį projektą užsakiusios aukštosios mokyklos, matydamos visų dalyvių rezultatus. Tačiau darome prielaidą, kad gana gerai sekasi praktinė projekto įgyvendinimo dalis, kartu aktyviai dirbame mokslinių tyrimų srityje – atliekame visiškai naujo metodo „Mokytojas-studentas“ tyrimą. Greičiausiai šiek tiek atsiliekame rengdami metodinę medžiagą, nes kiti projekto dalyviai (universitetai) šioje srityje turi daugiau patirties ir gebėjimų.
 
Kas, Jūsų nuomone, bus Jūsų produkto vartotojas?
 
Labai tikimės, kad mūsų produkto vartotojai bus ne tik Generolo Jono Žemaičio karo akademijos ir Mykolo Romerio universiteto studentai ir dėstytojai, bet ir kitų tiek Lietuvos, tiek užsienio mokymo institucijų tyrėjai, galės prisidėti ir verslas, inovacijų kūrėjai ir specialistai, dalyvaudami hakatonuose ir kituose panašiuose renginiuose. Taip pat manome, kad sistema galės naudotis ir praktikai, dirbantys kovos su grėsmėmis elektroninėje erdvėje bare, – Lietuvos kariuomenė, policija ir kitos institucijos.
 
NAAS projektą įgyvendina Generolo Jono Žemaičio Lietuvos karo akademija ir Mykolo Romerio universitetas. Projektas finansuojamas ES struktūrinių fondų lėšomis.
 
Kontaktai žiniasklaidai – Generolo Jono Žemaičio Lietuvos karo akademijos G9 skyriaus viršininkas mjr. Donatas Suchockis, mob. +370 6 204 8976, el. p. [email protected]